אין זה עניין נעים לגלות שהדייר שאתם משכירים לו דירה הוא "בעייתי". בין אם הוא אינו מקיים את פרטי חוזה השכירות, משתהה בתשלום שכר הדירה או מסרב לפנות את הדירה בתום החוזה, אתם רוצים כמובן להוציא אותו ממנה. יש דרכים שאינן חוקיות שאנחנו ממליצים בכל פה להימנע מהן: החלפת מנעול או ניתוק החשמל באותה דירה, למשל, או אפילו פינוי בכוח. פעולות אלה אינן לגיטימיות ועלולות להיות, כמובן, עבירה על החוק. תחת זאת, חשוב מאד שתפנו אל האופציות החוקיות ושתפעלו בדרכים המקובלות. אז מהן אותן דרכים?

צעד ראשון: פנייה לעורך דין

נקודת המוצא שצריכה ללוות אתכם היא אחת: פינוי דייר סרבן בצורה חוקית ומהירה מתבצע בעיקר כאשר נעזרים בשירותיו של עורך דין. לכן, הצעד הראשון שלכם צריך להיות פנייה לעורך דין, אשר אתם בטוחים שפינוי דיירים הוא חלק מהתחומים בהם הוא מתמחה. בחלק הארי של המקרים יהיו אלה עורכי דין הפועלים בתחום הרחב יותר של דיני מקרקעין, אך לא בכולם. חשוב לוודא שעורך הדין מנוסה בביצוע ההליך ומכיר את התקנות הרלוונטיות הקשורות אליו.

צעד שנייה: שליחת מכתב

בעזרתו של עורך הדין, ניתן להגיע לשלב המרכזי השני: שליחת מכתב התראה לדייר. מכתב זה יפרט את הסיבות המביאות לכך שעל אותו דייר לפנות את הדירה, לכאורה או שלא, כולל מועד הפינוי. אף על פי שגם בעל הבית עצמו יכול להפיק כזה מכתב, ברור שמכתב שנושא חותמת של עורך דין ייתפס כרציני יותר ולכן גם יהיה יעיל יותר. המכתב צריך לקחת בחשבון לא רק את נסיבות המקרה, אלא גם את פרטי ההסכם הספציפיים בין שני הצדדים.

המקרים בהם התמונה מסתבכת

בתרחיש החיובי, הדייר הסרבן יקבל את המכתב ויפעל בדרך בה בעלי הדירה מצפים שיפעל. בפועל, פעמים רבות תרחיש זה אינו קורה, או לכל הפחות – הוא מתעכב. גם במצב הזה אסור לפנות ל"דין העצמי" (ניתוק המים או החשמל, למשל), כשגם המשטרה לא תוכל להיות לעזר: סכסוכים המוגדרים כאזרחיים אינם בראש מעייניה.

תחת זאת, יש להגיש תביעה לבית המשפט במטרה לקבל את צו פינוי הדיירים המיוחל. הליכים משפטיים אלה מהווים למעשה את החותמת לכך שהדייר נדרש לפנות את הדירה על פי חוק, תוך פרק זמן מוגדר – ההליך עצמו עשוי להימשך מספר חודשים, אך בכל אופן זהו פרק זמן קצר יותר מאשר בעבר. כאשר מבצעים את הצעד הזה באמצעות עורך דין מהשורה הראשונה, גדלים הסיכויים לכך שהוא יתבצע ביעילות ואף יסתיים בהצלחה.