מה קדם למה, הביצה או התרנגולת? לזאת טרם מצאו תשובה, אך לשאלה מה קדם למה תואר במשפטים או התמחות בפועל? לזאת תשובה חד משמעית. דרכו של כל עורך דין, ואין זה חשוב כלל מהו תחום ההתמחות בו הוא מחזיק, מתחילה בלימודי משפטים באוניברסיטאות או במכללות המוכרות.

על פי הנתונים הסטטיסטיים של לשכת עורכי הדין בישראל, נכון למחצית שנת 2009, בישראל פועלים ומוצעים לציבור לסיוע משפטי עורכי דין בעלי התמחויות שונות, ביחס של

1:183 עורך דין 1 על כל 183 תושבים, נתון שהכפיל את עצמו במספר מונים בשנים האחרונות בהשוואה לשלהי שנות החמישים.

במידה והנתונים שהוזכרו מעלה אינם בלבלו אתכם, והנכם עדיין באותה דעה, רוצים להגשים את חלום האם הגאה, המשיכו לקרוא, כי בשורות מטה תוכלו להכיר את העיסוקים השונים של עורכי הדין כיום, כל התמחות והנושא שלה, תוכלו ללמוד ולהחליט מה הזיקה שלכם לתחום שהכי מדבר אליכם, עוד לפני שבחרתם מסלול לימודי משפטים לתואר במוסדות להשכלה גבוהה.

 לומדים משפטים והופכים למשפטנים

 עורך דין בתחילת הדרך עוד לפני שסיים את מסלול ההשכלה שלו ורכישת המקצוע, כבר יתחיל בעבודה במשרד עורכי דין מוביל, זאת על מנת לצבור שעות התמחות וסטאז' שידוע כתנאי לסיום הלימודים וקבלת התואר הנכסף.

אך רגע לפני שקופצים למים, הכירו את תנאי הקבלה שיובילו אתכם בסוף הדרך למקצוע הנחשק: תנאי הקבלה הבסיסיים בתחום זהים בין מוסדות הלימוד השונים, והם: תלמידים המגיעים עם תעודת בגרות מלאה כאשר הממוצע שלה לא פחות מ-95 ו\או תלמידים לאחר בחינת פסיכומטרי שהצליחו להוציא ציון מספק לפחות בגובה של 650. בתחום זה, כל המרבה הרי זה משובח, בציון בהכרח. אלו היו תנאי הבסיס, תנאי קבלה מורחבים הם כן נתון משתנה בין המסלולים, וזאת יש לבדוק בכל אתר של מוסד המציע מסלול לימודי משפטים עם ההתמחות המבוקשת.

 התמחויות מבוקשות

 כאמור, עורכי דין בישראל יש הרבה, ולצידם קיימות גם לא מעט התמחויות. להלן הסבר קצר וממצה המספק תמונה כללית על העיסוק של עורך דין, בפילוח לפי התחומים המבוקשים בשוק:

עורך דין דיני עבודה וביטוח לאומי – תחום המכסה את עולם העבודה בפן המשפטי, הן בצד העובד והן בצד המעסיק. מטפל בנושאים כגון: תאונות עבודה, פיטורין, זכויות עובדים, הסכמים קיבוציים, נשים בהריון, דמי הבראה, ביטוח פנסיוני, כוח אדם, שכר מינימום ועוד. עורך דין המתמחה בדיני עבודה יוכל להעניק טיפול בכל תביעה מול ביטוח לאומי שלוקחת חלק בלתי נפרד מהתמונה.

  • עורך דין דיני משפחה וגירושין – תחום אחד המשלב שני תחומים בעלי זיקה למשפחה, כאשר כל תחום מטפל במישורים שונים אך לעיתים משיקים. דיני משפחה עוסקים בנושאים כגון: אלימות במשפחה, צוואה, ירושה, הסכמי ממון, זכויות הילדים, ואילו דיני גירושין, עוסקים בין היתר בנושאים: חלוקת רכוש, דמי מזונות, משמורות והסדרי ראיה ועוד. לרוב יוכל עו"ד המתמחה בדיני משפחה לספק מענה בגיני גירושים ולהיפך, יש לבדוק כל מקרה לגופו.
  • עורך דין תעבורה ותאונות דרכים – בדומה לסעיף מעלה גם תחום התעבורה ותאונות הדרכים משתלבים זה בזה במספר מישורים, אך כל התמחות עוסקת בנושאים ייחודיים. עו"ד המתמחה בדיני תעבורה יוכל לסייע בעבירות תנועה, פסילות רישיון, נהיגה בשכרות, נהיגה ללא רישיון ועוד. עו"ד המתמחה בתאונות דרכים מתמחה באופן ישיר בכל הקשור לנושא כאוב זה, הכולל טיפול בתיקי נפגעים וביטוחים, התמחות שנכונה לא רק עבור תאונות רכב אלא גם אופנועים, אוטובוסים ומוניות.