רכישת נכס, בין אם מדובר בדירה חדשה או ישנה, עסק או כל נכס אחר היא לא דבר פשוט מצד אחד אך מאוד מרגש מצד שני. אנחנו לא עושים את זה כל יום ולכן זה מאוד מהותי ומיוחד עבורנו. זו גם הסיבה שעלינו על קלה כחמורה בכל פרט ופרט בתהליך.

זו הסיבה, להבדיל נניח מרכישת רכב חדש, שבעת רכישת נכס אנחנו נשכור עורך דין מקרקעין. עורך דין שילווה אותנו בתהליך של משא ומתן מול המוכר, ינסח ביחד עם עורך דין מהצד השני את החוזה (או שהוא יעבור עליו לפני רכישת הנכס) וייתן לנו כלים והסברים, מה לבחון, למה להסכים ולמה לא, וכן הלאה.

אנחנו נחלק את המאמר הזה לשני חלקים עיקריים, בחלק הראשון נדבר ספציפי על עורך דין מקרקעין, מה עלינו לדעת, מה אנחנו צריכים לזכור כשאנחנו מחפשים עורך דין בתחום של מקרקעין, כיצד מחפשים. ובחלק השני, אנחנו נציג מספר מושגים בנושא, מושגים אשר חשוב לדעת ולהבין.

מה אנחנו צריכים לדעת לגבי עורך דין מקרקעין

עורך דין בתחום של מקרקעין, מתעסק כפי שאפשר להבין בכל מה שקשור לנדל"ן, החל מקרקעות, מבני מגורים, מבנים מסחריים ועוד. הוא מלווה מוכרים וקונים בתהליך, הוא מתעסק בתהליכי השכרה, כמו כן, הוא אחראי על כל תהליך המכירה או הרכישה, ניהול מו"מ, וכן בירור הפרטים והזכויות על הנכס או על הקרקע.

כשאנחנו מחפשים עורך דין מקרקעין, עלינו לשים לב למספר נקודות, ראשית, הוא צריך להיות בעל ניסיון בתחום, מישהו שאנחנו יכולים לסמוך עליו שהוא היה כבר מעורב בתהליך דומה לשלנו והוא יודע כיצד לפעול, מה לעשות, כיצד לנהוג במקרה. שנית, הוא צריך להיות זמין ונגיש, כך שהוא יוכל לבצע את התהליך כמה שיותר מהר ולסיים אותו בהקדם, שלוש, עלינו להחליט האם אנחנו רוצים לעבוד עם עורך דין שעובד עצמאי או עורך דין שעובד במשרד, פירמה של עורכי דין.

נקודה חשובה אחרונה, כשאנחנו מחפשים עורך דין בתחום, מומלץ לקרוא המלצות וחוות דעת בשביל להיות בטוחים שאנחנו עושים את הבחירה הנכונה.

מושגים שחשוב לדעת בנושא של מקרקעין

יש מספר מושגים שחשוב להבין בנושא של מקרקעין וקשור לצד המשפטי.

למשל, זיכרון דברים. הרבה פעמים מוכרים מבקשים לערוך זיכרון דברים עם רוכשים (או להיפך) בשביל לקשור אותם לעסקה. עורכי דין רבים טוענים שזה לא נכון לעשות, מאחר והוא מחייב את שני הצדדים לקיים את העסקה, גם אם מתחרטים עליה.

תב"ע, זו תוכנית בניין ערים, תוכנית המתאר של העיר. חשוב לדעת מהי, בשביל לא לגלות במקרה שמול הבית אמור לצוץ קניון או אזור מסחרי שיכול לפגוע באיכות החיים.

נסח רשום, מסמך של משרד המשפטים שמפרט מה מצבו המשפטי של הנכס. עורך דין מקרקעין יעבור עליו בשביל לוודא שאין שום בעיה עם המבנה וניתן לרכוש אותו.